Ako udržiavať filter pevných častíc funkčný?

Hobby & bydlení

Filter pevných častíc (DPF) je súčasťou každého modernejšieho auta s dieselovým motorom. Slúži na zachytávanie pevných častíc vo výfukových plynoch, ktorých diesel produkuje mnohonásobne viac, než benzínový motor.

Prvoradé je nezanedbávať potrebu regenerácie filtra pevných častíc

Ako každý filter aj ten najkvalitnejší filter pevných častíc sa po čase zanesie. A to pomerne rýchlo. Preto tie autá, ktoré majú DPF, sú vybavené aj funkciou jeho regenerácie. Po prejdení určitého počtu kilometrov riadiaca jednotka upozorní na potrebu regenerácie filtra pevných častíc.

Počas regenerácie riadiaca jednotka upraví chod motora tak, aby došlo k zvýšeniu teploty výfukových plynov na viac ako 500 °C. Pri takejto teplote sa častice zachytené v DPF vypália. Nedá sa to však „len tak“, od vodiča je vtedy požadovaná plynulá jazda v stredných otáčkach v trvaní zhruba 15 minút.

Už zrejme tušíte, že nie vždy situácia v premávke umožní absolvovať regeneráciu filtra pevných častíc v celom rozsahu. Ak je však opakovane prerušovaná, či dokonca ignorovaná, DPF sa zanesie úplne, čo sa negatívne prejaví na výkonnosti motora a môže viesť až k jeho poškodeniu.

Keď sa inak nedá, pomôže odborné čistenie

Vo vyššie uvedenom prípade však už ani kompletne absolvovaná regenerácia nepomôže. Jedinou možnosťou je v takom prípade len účinný repas DPF. Ako sa takýto repas, respektíve čistenie filtra pevných častíc robí? Odpoveď nie je úplne jednoznačná.

Existujú totižto rôzne metódy čistenia filtra pevných častíc. Ani zďaleka však nie sú všetky ideálne. Najlepšou voľbou je nájsť spoľahlivý servis, v ktorom vám DPF vyčistia pomocou špeciálneho certifikovaného zariadenia, na ktoré sa DPF napojí a vytvorí s ním uzavretý okruh.

Čistenie potom prebieha na báze špeciálnej kvapaliny. Takto je možné odstrániť aj inak neodstrániteľné mechanické častice a častice z olejov a nafty. Výsledok je možné overiť kontrolou protitlakom.

 

Zdroj obrázka:

Autor: markobe / Stock.adobe.com